PLANESPOTTING | aneb každý máme něco

20:14

..a tím něco je myšlená podivná úchylka. Protože tou mojí jsou právě letadla a dneska se rozepíšu o tom, proč mě baví zírat na nebe a jak se u mě láska k letadlům stále zvětšuje.  


Když jste kluk a řeknete, že máte rádi letadla, tak se nad tím nikdo nepozastaví. Když jste ale holka a přiznáte, že ve volném čase ráda stojíte na valu za plotem letiště a čekáte na přítel Boingu 747, protože milujete boeingy a jumbo je prostě queen, co si budem povídat, tak na vás lidi koukají jako "seriously?". Nejčastější reakce je zvednuté obočí ve vyděšené grimase, zavrtění hlavy a komentář, že to je klučičí zábava. Asi jo, asi už to je zaškatulkované, jako čistě klučičí věc, ale v dnešní době, kdy se tohle děje, vidím jako nejmenší problém, že na tom valu stojím jediná holka mezi samýma chlapama. 


PLANESPOTTING
Kdo mě sleduje, tak ví, že nejsem z těch lidí, co by měli milion věcí, milion zálib, etc. Já odjakživa mám jen pár koníčků, které si držím: cestování (duh), koncerty, focení. A planespotting je pro mě spojení dvou věcí, které miluju. Focení a letadla. I mean.. kdo rád nekouká na letadla? Kdo se nepodívá nahoru, když slyší ten velmi povědomý zvuk? Kdo se rád nezasní o těch lidech sedících v tom malinkém letadýlku na nebi, které se prodírá mraky? Skoro každý, že. Někomu ale to zírání na nebe nestačí a tak musí těm letadlům jít naproti. Proto mě planespotting baví, ale svoje fotky nikde nezveřejňuji, ani na planes, ani nemám speciální insta-účet. 


JAK TO ZAČALO..
Jo, (asi) hádáte správně, je to v rodině. Většinou to je totiž v rodině. 
Říct o mém tátovi, že je blázen do letadel, je slabé vyjádření toho, jak moc on letadla miluje. Jeho nejvíce zajímají letadla z 2.světové. Takže už jako 7letá jsem věděla, že MIG-21 neni jenom skupina s hitem o malotraktoru, ale že to je i sovětská stíhačka. 
Když jsem byla v 8. - 9.třídě na základce a všichni se mě ptali, kam půjdu dál, nebo co mě baví, tak krčení ramen přestalo brzo stačit. Pamatuju si, že jsem řikala, že bych chtěla cestovat. tak vzniklo možné budoucí povolání číslo 1: delegátka z cestovky. Později jsem se dozvěděla, že se dá i studovat letectví. To se mi líbilo,. od té chvíle delegátka byla fuč a zrodilo se možné budoucí povolání č.2: pozemní personál na letišti. Věděla jsem, že existuje nějaká SOŠCL (střední odborná škola civilního letectví na Ruzyni), ale ani jsem tehdy nebyla na DOD, prostě jsem se rozhodla, že to ani zkoušet nebudu. faktorů bylo hodně, ale hlavní dva byly asi, že tam chodila holka, kterou jsem nesnášela a taky, že jsem nebyla na základce zrovna premiant a tam se kromě průměru dělali i přijímačky z angličiny a testy.. a to si puberťák Verča radši řekla, že se ušetří toho nasrání, až jí přijde, že jí nepřijali, a vůbec se tam ani nehlásila. 
Místo toho jsem šla na SPŠD (střední průmyslová škola dopravní v Masný), kde jsem se přihlásila na obor provoz a ekonomika letecké dopravy. Dodneška to rozhodnutí jít na dopravní průmku uplně nechápu, protože zas tak zapálená jsem do tý dopravy přece jenom nebyla a v Masný to berou celkem obecně. V prváku je to jen provoz a ekonomika dopravy a až od druháku vás rozdělí do tříd podle zaměření: letecká, železniční, silniční, městská doprava, nebo zasilatelství a EU, dřív byla i lodní a přiznám se že netuším, jak to je teď, protože jsem už 3 roky šťastně odmaturovaná. Speakin of.. nakonec jsem ani nematurovala na letecký. Někdy ve druháku nebo třeťáku jsem přecházela na jiný obor, kvůli kamarádům, ne protože by mě letadýlka přestala bavit. 

A teď to je asi takhle.. spojuji to, na čem jsem nakonec odmaturovala, s tím co mě fascinuje a byl to můj dětský sen a můj koníček do jednoho. Jinak řečeno, pracuji na letišti, ne jako zaměstnanec Menzies nebo ČSA, ale v jistém slova smyslu se dá říct, že jsem pozemní personál. o přestávkách chodím koukat na letadla a ve svém volnu, alespoň 1x do měsíce jedu na val u letiště, společně s foťákem a velkým úsměvem, protože ač jsem pro spoustu lidí divná, tak mě to prostě baví. A všichni bychom měli dělat věci, co nás baví a dělají nás šťastný. Amen.



A teď k tomu nejzábavnějšímu. Planespotterům TAG:

Nejoblíbenější letadla?
Nejkrásnější ze všech pro mě je Boeing 787 dreamliner a tzv. triple seven - Boeing 777. Ano, jsem #boeingGirl obvi. Z těch co pravidelně lítají do Prahy mam nejradši korejce s jejich jumbem (Boeing 747) a abych byla fér k airbusu, tak uznávám, že emirátskou dvoupatrovou velrybku (Airbus A380) také ráda chodím obdivovat. Z těch menších letadýlek mam nejradši Boeing 737, se kterým jsem i letěla nejčastěji. A z těch ještě menších mám nejradši Fokker.

Nejoblíbenější aerolinka?
Lufthansa, KLM - jedna věc je, že Německo a Holandsko jsou jedny z mých nejoblíbenějších zemí, ale osobně jsem x.krát byla v kontaktu s (cabin) crew a vždy na mě působili nejlépe, nejsympatičtěji a vždy všechno v pohodě. To samé se třeba nedá říct o ryanairu, se kterýma lítám ráda, protože ve vzduchu všechno ok, ale řešit s nima něco na zemi? Pfu. no thanks
Kromě nich mi je sympatická ještě Delta, Air Berlin, Aer lingus a mohla bych pokračovat. 

• Nejoblíbenější letiště?
Popravdě jsem jich zas tolik nenavštívila. Líbil se mi Schiphol (AMS), který jsem kvůli krátkému času na přestup musela rychle prolítnout, ale je to království KLM, takže of course že bych tam klidně zůstala o několik hodin déle. Naproti tomu takový lowcost království je letiště Brussels south Charleroi (CRL), kde se mi nelíbilo vůbec.
Někdy bych ráda viděla Frankfurt a Mnichov, americkou klasiku: LAX a JFK, a asijská letiště musí být taky zážitek (sami si už dosaďte jestli dobrý nebo špatný :D). A samozřejmě letiště v Denveru (DEN), ale to asi uplně pochopí jen milovníci conspiracy theories, ostatní budou jen kroutit hlavou proč doprdele Denver?!

Nejoblíbenější spot?
Kdyby se lítalo jen po runway 12/30, tak střecha OC Šestka. Na focení rozhodně val u Kněževse nebo u křížení drah. A na silnici mezi Jenčí a Unhoští bude dřív nebo později určitě nějaká nehoda u které budu v hlavní roli já, protože jak tam přistávají letadla doslova nad hlavou, tak samozřejmě čumim na éro a ne na cestu. 

Tak a teď už dost keců. jdem na fotky!

 ČSA (OK-YBA) / airbus A330-323X
 Swiss (HB-IJR) / airbus A320-214
 Emirates (A6-EUJ) / airbus A380-861
 Pegasus (TC-CPM) / boeing B737-82R
 ČSA (OK-GFQ) / ATR 72-212A
 Ryanair (EI-FTZ) / boeing B737-8AS
 TAP Portugal (CS-TTP) / airbus A319-111
 "já a ruský turisti" by mohl být celý další článek, ale letadla mají pěkný. 
Aeroflot (VP-BFE) / airbus A320-214
SAS (LN-RGL) / airbus A320-251N
 milovaná lufthansa s nejošklivějším letadlem ever (sorry jako)
Lufthansa (D-ACKL) / Bombardier CRJ-900
 Bulgaria air (LZ-SOF) / Embrearer ERJ190-100IGW
 ČSA (OK-OER) / airbus A319-112
 Eurowings (D-AEWN) / airbus A320-200
 Cityjet (EI-RJZ) / AvroRJ85
 Qatar airways (A7-AHU) / airbus A320-232

You Might Also Like

0 komentářů

Pravidelní čtenáři